Website Copywriting voor Beginners

Home » Website voor beginners » Website Copywriting voor Beginners

Een website maken is één ding; die website vullen met goede tekst is nog een heel ander verhaal.

Copywriting is de kunst van het schrijven van overtuigende en effectieve teksten die de lezer aanzetten tot actie.

En dat is precies het nut van een website, toch? Aanzetten tot actie. Als ondernemer wil je uiteraard dat jouw website ervoor zorgt dat elke bezoeker een klant wordt.

Uiteraard is deze blogpost niet bedoeld om jou in 5 minuten om te toveren tot een meestercopywriter, maar om je een idee te geven van wat goede copy is en hoe je zelf aan de slag kunt gaan om jouw website te vullen met overtuigende teksten.

Ken je de quote: Good artists, copy, great artists steal?

Deze is heel toepasselijk in de online wereld. We gaan niet gaan stelen, maar we kijken wel wat de concurrentie doet. Want dat is altijd het beste start punt.

Start je bijvoorbeeld een vastgoed bedrijfje? Maak een lijstje van 5 a 10 websites binnen de vastgoed niche en overloop even hun copywriting.

Hou rekening met de volgende zaken:

  • Welke structuur heeft de website?
  • Hoe zetten ze bezoekers om tot klanten?
  • Welke woorden of zinnen zijn veelvoorkomend?
  • Welk gevoel krijg je bij het lezen van de teksten?

Zelf teksten schrijven kan overwhelming zijn, zeker als je het nog nooit gedaan hebt.

Maar na even spieken bij de concurrentie, heb je al snel een idee van hoe jouw website er uit moet zien.

De ‘goal’ is om bezoekers om te zetten tot klanten, dus vaak vind je een combinatie van ‘wie we zijn’, ‘wat we verkopen’, en ‘waarom je voor ons moet kiezen’.

En daar komt soms nog een extratje bij zoals een gratis offerte, een gratis call, om de klanten verder te overtuigen.

Laat je zeker niet afschrikken door grote bedrijven met teksten zoals ‘10,000 tevreden klanten’. Als bezoeker leest dit vaker als ‘jij bent een nummer’ dan jij bent een klant.

Als kleine zelfstandige is jouw persoonlijke aanpak net je selling point. Dus ga er ook voor. Maak duidelijk aan de klant dat jouw bedrijfje enkel uit jezelf bestaat of uit een klein team van 2-5 man.

Overtuig hun dat jij slechts een phone-call away bent.

Dus even een recap:

  • Neem een kijkje bij de concurrentie en leer hiervan
  • Maak een structuur voor je website: ‘wie ben ik’, ‘mijn diensten’, ‘waarom voor mij kiezen’ en vervolgens biedt je en gratis dienst aan.
  • Focus op je meerwaarde als kleine zelfstandige

Oke, nu is het aan jouw.

Misschien heb je hier ook nut aan: