Lokale SEO: Wat is het, hoe werkt het?

Geschreven door: Dean Devos | Gepubliceerd op: 3 oktober 2024 | Laatst bijgewerkt: 25 oktober 2024

lokale seo

Wat is Lokale SEO?

Lokale SEO is simpelweg de kunst (ja, het is echt een kunst!) van het hoog positioneren van uw website in zoekmachines zoals Google.

Een bedrijf met goede lokale SEO verschijnt als eerste op Google.

voorbeeld van bedrijven die hoog scoren op google

En ook scoren hun websites goed op Google.

voorbeeld van bedrijven die hoog scoren op google dankzij lokale seo

Google toont altijd eerst bedrijfsprofielen, gevolgd door websites. Bedrijven met goede lokale SEO presteren goed bij beide.

Betere posities in zoekmachines leiden tot meer klanten. Dat spreekt voor zich!

Even snel iets over mij

Ik ben Dean, zelfstandig sinds 2017 en blogger sinds 2020. In die tijd heb ik meer dan 10 miljoen bezoekers ontvangen op mijn webblogs van over de hele wereld. SEO is dus wel een beetje mijn specialiteit.
Sinds kort bied ik op deze website ook webdesign- en SEO-diensten aan. Dit is gloednieuw!

Word jij een van mijn eerste klanten? Contacteer me en misschien heb ik wel een leuke korting voor jou!

Welke bedrijven halen voordeel uit Lokale SEO?

Ieder bedrijf die NIET bovenaan op Google of Google Maps komt bij een simpele zoekopdracht zoals bv. Schilder + Regio, heeft nood aan Lokale SEO.

Doe even de test met mij!

Open een incognito-venster op je smartphone of laptop en zoek even naar een bedrijf zoals het jouwe in jouw regio.

Bijvoorbeeld: Schilder + Regio.

(Negeer de advertenties.) Welk bedrijf verschijnt er als eerste? Staat jouw bedrijf in de lijst, of is het nog niet zichtbaar?

Doe nu hetzelfde in Google Maps en vergelijk.

Als jouw bedrijf niet bovenaan komt, dan zit je met een probleem.

Hier een lijstje met bedrijven die absoluut nood hebben aan lokale SEO:

  • Bouwbedrijven
  • Schilderbedrijven
  • Elektriciens
  • Loodgieters
  • Fysieke winkels
  • Boekhoudkantoren
  • Kappers
  • Tandartspraktijken
  • Schoonheidssalons
  • Autogarages
  • Restauranten
  • Vastgoedmakelaars

Wanneer er veel concurrentie is in de buurt, heeft uw bedrijf nut aan lokale SEO.

Waarom is locatie SEO belangrijk?

Heel veel mensen gebruiken Google tegenwoordig om al hun vragen te beantwoorden. Heb je ergens pijn? Google het. Ben je verhuisd en zoek je een nieuwe dokter? Dan gebruik je Google. Heb je schilderwerk nodig? Ook dan gebruik je Google.

We gebruiken onze smartphone als een tool om ons leven gemakkelijker te maken.

Stel je nu voor dat jouw bedrijf bij al die zoekopdrachten niet voorkomt, terwijl je wel actief bent in die regio.

Dat is uiteraard een gemiste kans…

Dit maakt het hebben van een goed vindbare online aanwezigheid zo belangrijk.

Hoe Lokale SEO werkt

Om te weten hoe we hoog scoren op de zoekmachine, moeten we gaan denken als een een zoekmachine.

Naast de afstand tussen uw bedrijf en de zoeker, houdt de zoekmachine (zoals Google) rekening met de autoriteit van uw bedrijf:

  • Reviews: zijn er positieve reviews aanwezig via Google en andere platformen?
  • Backlinks: wordt de site, of het bedrijf, vermeld op andere websites?
  • Nieuwsberichten: is het bedrijf al eens in het nieuws gekomen?
  • Sociale media: is het bedrijf aanwezig op sociale media?
  • Google Bedrijfsprofiel: is er een Google Bedrijfsprofiel (GooglyMyBusiness) aanwezig, en is deze up-to-date?
  • Actuele informatie: is uw bedrijfnaam, adres en telefoonnummer aanwezig op de website, bedrijfsprofiel, en andere online entiteiten?

Verder wilt de zoekmachine ook dat uw website in orde is:

  • Is de website mobiel-vriendelijk: de meeste bezoekers zullen mobiel naar uw website komen, als deze niet mobiel-vriendelijk is zal Google u minder hoog scoren
  • Laadt de website snel: een website die niet snel laad, raakt veel bezoekers kwijt. Ook hier houdt Google rekening mee.

Google kijkt ook naar uw webpagina zelf:

  • Zijn er lokale zoekwoorden aanwezig: (bv. bakkerij in Brugge)?
  • Is uw website informatief?
  • Zijn er blogposts aanwezig?

Er komt dus heel wat bij kijken.

Hoe begin je er aan?

Je bedrijf optimaliseren voor lokale SEO, kan in 3 stappen:

  • De website optimaliseren
  • Google Bedrijfsprofiel optimaliseren
  • Online autoriteit versterken

Je Website Optimaliseren voor Lokale SEO

Allereerst moeten we zorgen voor een mobielvriendelijke website en dat deze snel laadt.

De snelheid kunnen we eenvoudig testen met Google PageSpeed. Je krijgt meteen te zien of je website snel of traag is.

Google Pagespeed voorbeeld

Of je website mobielvriendelijk is, kun je ook gemakkelijk testen. Open hem eens op je smartphone en kijk de volgende zaken na:

  • Past alles op je scherm zonder horizontaal scrollen?
  • Is de tekst duidelijk leesbaar?
  • Kun je gemakkelijk op de knoppen tikken?
  • Is de navigatie eenvoudig te gebruiken?
  • Zijn er geen vervelende pop-ups die je niet kunt sluiten?

Als je website niet snel laadt of niet mobielvriendelijk is, dan heb je een probleem. Google zorgt ervoor dat de websites die vooraan op de pagina staan, geoptimaliseerd zijn voor deze essentiële zaken. Verander dit dus zo snel mogelijk als je hoog wilt scoren!

Verder moet je er ook voor zorgen dat het voor de klant (en voor Google) duidelijk is waar jouw bedrijf zich bevindt, en ik welke regio’s je werkzaam bent. Dit doen we aan de hand van zoekwoorden.

Is jouw website geoptimaliseerd voor Google? Doe de test!

Laat even je domeinnaam en emailadres na en dan kijk ik na of je website goed is geoptimaliseerd voor Google, en krijg je enkele gratis tips erbij!

This field is required.

Google Bedrijfsprofiel Aanmaken en Optimaliseren

Hopelijk heb je al een Bedrijfsprofiel voor jouw bedrijf. Als dit niet zo is, moet je die zo snel mogelijk aanmaken.

Google toont altijd eerst bedrijfsprofielen, en dan websites wanneer je zoekt naar specifieke bedrijven.

Zoek je bv. naar een kapper in je regio, dan toont Google eerst een lijstje van kappers in de regio via hun bedrijfsprofiel.

Zoals hoogstwaarschijnlijk wel duidelijk is, hoe vollediger je Bedrijfsprofiel, hoe beter je scoort.

Dit wil zeggen dat je de volgende zaken in orde moet hebben:

  • Alle info ingevuld (Adres, telefoon, adres, diensten, regio’s)
  • Foto’s van uw zaak
  • Link naar de website (heel belangrijk!)
  • Heel veel reviews (super belangrijk!)

Je Google bedrijfsprofiel kan je hier aanmaken. Wens je dit niet zelf te doen? Neem contact op met mij.

Online Autoriteit versterken

Jouw autoriteit heeft een directe impact op je zichtbaarheid in lokale zoekopdrachten.

Zo gaat Google bijvoorbeeld eerder een grote kledingwinkel als ‘Zara’ promoten dan een kleine boutique.

Maar dit wil niet zeggen dat je al meteen verloren hebt als je een kleine zelfstandige bent. Er zijn vele manieren om jouw online autoriteit te versterken.

Ik som ze even op:

  • Reviews: reviews zijn super belangrijk. Dit zorgt niet alleen dat klanten u meteen vertrouwen, het zorgt ook dat Google uw bedrijf vertrouwd. Hoe meer reviews, hoe meer autoriteit, simpel!
  • Backlinks: telkens dat jouw bedrijf op een andere website wordt vermeld, is dat een boost voor jouw online autoriteit.
  • Persberichten: persberichten zijn super goed voor online zichtbaarheid, maar niet gemakkelijk te verkrijgen.
  • Blogposts: blogposts (zoals deze) zijn dé manier om jouw autoriteit en expertise over een bepaalde topic (bv. lokale SEO) duidelijk te maken aan klant en zoekmachine
  • Online directories: laat jouw bedrijf vermelden op zoveel mogelijk online directories.

Zo krijg je klantenreviews:

Veel bedrijven negeren reviews. Maar reviews mogen zeker niet over het hoofd worden gezien. Je zou eigenlijk van elke klant een positieve review moeten kunnen krijgen.

Een review krijgen is helemaal niet moeilijk, zeker als je goede service hebt geleverd. Vaak kan je er al snel eentje krijgen door er simpelweg naar te vragen.

Doe dit op het juiste moment. Wanneer je net een service hebt geleverd en weet dat de klant tevreden is, is dat het ideale moment om een review te vragen.

Je kan ze verder overtuigen door een gratis dienst of een korting aan te bieden. Heb je na een week nog geen review ontvangen? Stuur dan nog een mailtje naar de klant. Leg uit hoe belangrijk een review is voor jouw bedrijf en dat je dit enorm zou waarderen. Als je dit nog niet gedaan hebt, is dit het moment om een extra incentive aan te bieden.

TIP: maak het je klant niet moeilijk. Laat ze niet zoeken! Stuur de link naar jouw GMB profiel.

Zo krijg je backlinks:

Backlinks mag je niet kopen, dat ziet Google niet graag, en als ze erachter komen, kan jouw site gestraft worden. Een beter idee is om je waarde en expertise te tonen via blogposts (bijvoorbeeld een artikel zoals dit).

Op die manier krijg je vaak backlinks van andere websites, die naar jouw blogposts linken om hun klanten meer waardevolle informatie te bieden.

Daarnaast kan je ook backlinks opbouwen door je website op zoveel mogelijk sociale mediakanalen en directories (zoals de Gouden Gids) te plaatsen.

Zo maak je blogposts:

Niet iedereen schrijft graag, dat begrijp ik. Toch is het belangrijk om blogposts aan jouw website toe te voegen. Deze blogposts bieden extra informatie aan de klant en tonen ook aan Google dat jij een echte autoriteit bent.

Schrijf je eerste blogpost met dit stappenplan:

  • Kies een onderwerp: bijvoorbeeld leuke haartends in 2024 (als kapper), tips voor kindertanden (als tandarts) of tips voor first-time buyers (voor vastgoed). Geen inspiratie? Kijk bij de concurrentie!
  • Zoek je onderwerp op Google en haal inspiratie uit de huidige posts (niet kopiëren!!).
  • Bedenk een leuke titel.
  • Maak een structuur voor je blog:
    • Intro
    • Inhoud
    • Conclusie
  • Schrijf je blogpost.
  • Controleer op spelfouten.
  • Voeg enkele leuke foto’s toe.
  • Publiceer!

Nu is het aan jouw!

Je bent nu goed op weg om een expert te worden in lokale SEO! Hieronder kun je mijn Lokale SEO-checklist opslaan en uitprinten. Probeer in de komende dagen zo veel mogelijk punten af te vinken!

lokale seo checklist

Hi! Welkom op mijn blog. Ik ben online ondernemer, blogger, & webdesigner.

Over Dean

website laten maken?

Ik maak websites vanaf 500 euro.