Als je geïnteresseerd bent in online ondernemen heb je er vast en zeker al van gehoord: dropshipping. Wat is het en hoe begin je er aan? In dit artikel beschrijf ik het volledige stappenplan om te starten met dropshipping.
Wat is dropshipping
Dropshipping is een business-model waarin jij een online shop opent en producten aanbiedt die je zelf niet op stock hebt. Jij hebt gewoon een leverancier klaarstaan die het product zal opsturen wanneer een klant het bij jouw aanschaft. Zo moet jij op voorhand geen inventaris aanschaffen en heb je dus eigenlijk geen risico of kosten.
Nog niet helemaal duidelijk? Even een voorbeeldje:
Jij hebt een webshop waar je zonnebrillen op verkoopt. Die zonnebrillen verkoop jij voor 100 euro stuk. Wanneer een klant bij jouw zo’n zonnebril besteld, dan plaats jij de bestelling van die zonnebril bij jouw leverancier. Dit kost jouw bijvoorbeeld 20 euro. Jouw leverancier stuurt vervolgens het product op naar de klant voor jouw. Je klant is blij, jij bent blij en je leverancier is blij. De klant heeft dus 100 euro betaald voor de zonnebril, jij hebt die ontvangen en daarvan 20 euro gebruikt om je leverancier te betalen. Die 80 euro die je over houd? Steek je gewoon in je zak!
Hoe kan je starten met dropshipping?
Beginnen met dropshipping, dat kan heel gemakkelijk met Shopify. Er zijn natuurlijk andere opties maar Shopify is het gemakkelijkst om mee te werken, heeft vele dropshipping app integraties en is nog eens de goedkoopste oplossing ook.
Waarom een dropshipping webshop starten?
Ja waarom zou je nu beginnen aan zo’n dropshipping webshop? Voor mij was dropshippen mijn gateway tot het online ondernemen en de financiële vrijheid. Ik had het voor het eerst ontdekt op mijn backpacking trip in Nieuw Zeeland. Daar zocht ik naar verschillende manieren om online geld te verdienen en kwam ik uiteindelijk uit op dropshippen. Meteen was ik geobsedeerd en spendeerde al mijn tijd aan het bouwen van mijn eerste dropshipping webshop.
De rest is geschiedenis, vanaf dan heb ik meerdere dropshipping brands gecreëerd (de ene succesvoller dan de andere) en ben ik ook gaan uitbreiden naar andere takken binnen het online ondernemen zoals bloggen, affiliatie marketing, social media marketing enzovoorts.
Dropshipping ben ik begonnen omdat het gemakkelijk leek en er weinig risico en kapitaal voor nodig was. Dit is ook gewoon zo. Dankzij het dropshipping model kan iedereen een online ondernemer worden.
Starten met dropshippen: het stappenplan
1. Product onderzoek
Voor dropshipping is het product onderzoek heel belangrijk. De meest voorkomende fout die beginnende dropshippers maken is dat ze gewoonweg van allerlei zaken gaan verkopen op hun webshop die niets met elkaar te maken hebben en die zij gewoon leuk vinden.
Ze doen dus helemaal geen marktonderzoek, kijken niet of het product te veel concurrentie heeft en verwachten dan gewoon dat het geld gaat binnenstromen. Zo werkt dat natuurlijk niet. Dropshipping is nu ook weer niet ZO gemakkelijk.
[cp_popup display=”inline” style_id=”4019″ step_id = “1”][/cp_popup]
Je moet er je werk in steken, en dat begint bij het zoeken naar de juiste producten.
Gratis Methode: AliExpress Dropshipping center
Dit kan je gemakkelijk gratis doen via het dropshipping center van Aliexpress. Hier zie je meteen de populairste producten op dat moment. Je kan dan het lijstje gaan afgaan en kijken welke producten er veelbelovend uitzien. De veelbelovende producten kan je vervolgens gaan analyseren via de knop “analyze”.
Bij de analyze kan je zien hoe goed het product verkocht in de laatste dagen. Een goed product heeft een mooie curve die ofwel omhoog gaat ofwel rond hetzelfde blijft. Het best kijk je ook naar producten die rond de 30 a 50 verkopen per dag doen. Dit zijn de producten die je zeker en vast kunt verkopen.
Daarna is het tijd om te gaan opzoeken of dat product al dan niet veel concurrentie heeft. Je kunt natuurlijk een goed product hebben, daarmee wilt nog niet zeggen dat niet elke dropshipper er is op gesprongen. Als dat zo is, ben jij concurrentie aan het voeren met dropshippers die gigantische budgetten hebben.
Daar blijf je dus best zo ver mogelijk van weg. Ga dus niet het eerste, beste product gaan verkopen op je store. Kijk goed naar de concurrentie. Dit kan je doen door het product op facebook en google op te zoeken.
Opzoeken kan je door op facebook te zoeken naar “product-naam + bit.ly”, dan kom je advertenties van dat product tegen. Deze techniek kan je ook op youtube toepassen.
Op google doe je dit door: “product-naam + shopify” op te zoeken, dan kom je alle shopify winkels tegen die dat product aanbieden.
Hier kan je dan kijken of er veel concurrentie is, en of zij wel of niet een degelijke website hebben. Zo gebeurd het vaak dat er veel concurrentie is, maar niemand heeft een goede website. Hier zoek ik zelf altijd naar toe, die concurrenten met zwakke webshops zijn amateur-verkopers die totaal niet tegen mij op kunnen. 😉
Betaalde methode: ecomhunt
Ben je wat lui en hebt geld om je marktonderzoek te voeren? Dan kan je net zoals mij betaalde applicaties gebruiken. Om mijn marktonderzoek te voeren gebruik ik ecomhunt. Ecomhunt toont je meteen de succesvolle dropship producten van dat moment. Dit maakt het heel wat gemakkelijker en versnelt je marktonderzoek heel wat.
2. Een degelijke leverancier vinden
Wanneer je een product denkt gevonden te hebben kan je op zoek gaan naar een leverancier. Hierbij zoek je gewoonweg naar het product op Aliexpress en kijk je naar de verschillende mogelijkheden.
Hier kan je gaan kijken naar de prijzen (maar baseer je daar niet enkel en alleen op). Kijk vooral ook naar de reviews van de klanten, hier kan je van gaan afleiden hoe goed hun verzending en de kwaliteit van het product is.
Daarna bekijk je best eens de leveringsopties, maken ze gebruik van ePacket? En vragen ze niet te veel voor de levering?
Vervolgens ga je de veelbelovende leveranciers een berichtje sturen en vragen of ze met dropshipping werken en hoe lang hun levertijden zijn. Hier kan je meteen ook hun responstijd en kennis van het Engels checken. Je wilt uiteraard een leverancier die snel je vragen beantwoord en waarmee je goed kunt communiceren.
Gerelateerd: hoe vind je een betrouwbare dropshipping leverancier via Aliexpress
3. Een Shopify webshop aanmaken
Wanneer je een product denkt gevonden te hebben is het tijd om ze op een webshop te plaatsen. Start dus de gratis shopify proefversie en begin met het designen van jouw layout. Dit kan perfect gratis, met behulp van een gratis thema.
Of je kan een premium thema aankopen met meerdere functionaliteiten.
Zo’n thema zoals Ella heeft heel wat voordelen ten opzichte van een gratis thema, zo kan je gebruik maken van email pop-ups, upsells en andere functies die in het thema inbegrepen zijn. Daarbovenop ziet het er gewoon ook veel professioneler uit.
Wanneer je een thema hebt geïnstalleerd, heb je natuurlijk nog een logo en dergelijke nodig. Dit kan je zelf doen, maar dat zou ik niet meteen aanraden als je professioneel wilt overkomen. Huur hiervoor best een freelance designer of Fiverr designer in. Als je het écht gratis wilt gaan doen kan je gaan bewerken m.b.v Canva.
Het laatste dat je nog gaat moeten aanpassen is het kleurenschema van je webshop. Het is de bedoeling dat je één kleurenschema hebt over hans je webshop, email-campagnes, enzovoorts. Hiervoor kan je gaan kijken naar de kleuren dat de concurrentie gebruikt.
4. Je domein aankopen en linken aan je webshop
Wanneer je webshop klaar staat is het tijd om je domein aan te kopen en deze te linken aan je webshop. Hopelijk heb je op dit moment al een idee van hoe jij je webshop wilt noemen. Als dat niet zo is, is het nu de tijd om je onderzoek te gaan doen. Je moet natuurlijk een professionele naam hebben voor jouw webshop.
Ga dus niet gaan afkomen met een domein zoals: “supercheapstore4you.com” maar gebruik eerder een domein zoals “SmartNeck.com” of “MrPosture.com”. Jouw domein maakt deel uit van jouw branding en zonder professioneel ogend domein gaat niemand jouw webshop vertrouwen.
Wanneer je denkt de juiste naam te hebben gevonden en deze is beschikbaar kan je ze gaan aanschaffen samen met je hosting. Dit kan je via one.com, dat is de provider die ik zelf gebruik en ik raad ze 100% aan. Zij zijn gemakkelijk te combineren met Shopify en hun customer support is 24/7 beschikbaar en heel hulpvol.
Bij je domein neem je dan de goedkoopste hosting zodat je een email account kunt aanmaken. (denk maar aan bijvoorbeeld: support@mrposture.com).
Daarna kan je ze aan elkaar gaan linken, dit leer je hier.
5. De copywriting van je webshop verzorgen
Vrijwel de grootste fout die dropshippers maken is dat ze de copywriting van hun webshop niet verzorgen. Ze gaan dus een product gaan toevoegen met die belachelijke aliexpress beschrijving en verwachten dat mensen hun product gaan kopen. Dit werkt niet. Iedereen weet meteen dat het om aliexpress producten gaat en dat jij dus een dropshipper bent.
In plaats daarvan maakt een echte dropshipping webshop gebruik van goede, verkopende copywriting. Hier even het voorbeeld van mr-posture.com van Verum Ecom.
Zij verkopen de posture brace en hebben daarrond een brand gestart. Zoals je kan zien is er op die website heel wat informatie over het product beschikbaar.
Deze informatie halen ze uiteraard niet van Aliexpress, deze zoeken ze zelf op. Dat opzoekwerk samen met het incorporeren van branding, is wat het verschil maakt tussen een amateur-dropshipper en eentje die er veel geld kan mee verdienen.
Goede copywriting bevat de volgende zaken:
- product details
- voordelen van het product
- resultaten van het product
- hoe het product werkt
- voor wie het product is
- veelgestelde vragen
Hiervoor ga je dus heel wat zaken moeten opzoeken omtrent je product. Hierbij kan je gebruik maken van Amazon en google, maar ook door te gaan kijken bij de concurrentie en spieken bij grote A merken binnen de nichemarkt van je product.
6. Facebook advertenties
Wanneer je product online staat, de branding verzorgt is en de copywriting on point is, dan pas kan je gaan beginnen aan de facebook advertenties om je product tot de man te brengen.
Facebook ads voor een goed product online zetten is op zich niet moeilijk, de moeilijkheidsgraad komt eigenlijk bij de ad creative. De ad creative is dus de foto of video die jouw klant te zien krijgt.
Dit is ook waar de meeste dropshippers hun fouten begaan: ze maken gebruik van een lage kwaliteit foto/video. Ten eerste is het gebruik van foto’s een big no/no. Enkel foto’s als advertentie werkt bij de meeste producten niet echt.
Om op te vallen en je klant te doen denken dat zij jouw product MOETEN hebben, daarvoor moet je een heel goede video advertentie hebben. Dat is er zo eentje met een model of meerdere modellen (liefst eentje die jij hebt ingehuurd) die jouw product gebruiken.
Vervolgens moet de ad creative inspelen op de emoties of pijnpunten van de klant. Ga dus niet gaan praten over de functies van het product maar som eerder redenen op waarom ze het product nodig hebben.
Voor de advertenties zelf kijk je best eens naar de strategie van Verum Ecom. Dit is de beste dropshipping strategy in 2021.
John Yoon leert je daar de verschillende fases van dropshipping. Helemaal vanaf het begin waar je verschillende AD creatives tegenover elkaar test (dit heet A/B testing) tot wanneer jij een succesvolle campagne hebt en die uiteindelijk kan gaan opschalen.
7. Email Campagnes
Natuurlijk wil je er nog voor zorgen dat je klanten die hun winkelmandje te vroeg verlaten (wat heel veel gebeurd) nog kunt overhalen aan de hand van email campagnes. Hiervoor is Klaviyo de beste optie.
Klaviyo is volledig gratis om mee te starten en wordt na je eerste 200 subscribers pas betalend, dus enkel wanneer je al geld verdient met jouw shop moet je er eigenlijk pas voor gaan beginnen betalen. En Klaviyo is het 100% waard want het zorgt gemiddeld voor zon 40% extra verkopen per maand.
In die campagnes is het belangrijk dat je Klaviyo zodanig instelt dat iedereen die hun mandje verlaat na 2-4 uurtjes een mailtje krijgt met een reminder dat ze een product in hun mandje hebben laten liggen. De tweede reminder volgt 1-2 dagen later. De derde email volgt 2 dagen daarop.
Een goede email campagne ziet eruit zoals volgt:
Eerste email: help hun, verkoop NIET
Je eerste email komt na 2-4 uurtjes wanneer de klant het product heeft toegevoegd, in deze email ga je de klant hulp gaan aanbieden. Zorg ervoor dat je niet “pushy” overkomt in deze stap, niemand houdt van een agressieve koper.
Ga eerder voor een hulpvolte tactiek met vragen zoals:
- Did you have technical difficulties?
- Was your payment method declined?
Geef hen vervolgens de oplossingen voor hun problemen en biedt je hulp aan. Dit werkt heel goed en vaak heeft de klant inderdaad een probleem gehad met de checkout process en uiteindelijk opgegeven. Met deze eerste email heb je deze dan meteen terug beet. Zo niet, weten ze nu dat jouw customer service on point is en dat ze dus geen zorgen moeten maken over een mogelijke aankoop.
Tweede email: Spoed insteken
Stel je follow-up email zo in dat er minstens 1 dag tussenzit. Hier kan je er wat meer spoed insteken en de klant duidelijk maken dat het om een populair product gaat en dat hun “gereserveerd” mandje snel gaat aflopen. Hier speel je dus in op de FOMO en de emoties bij de klant (fear of missing out). Dit werkt heel goed maar gebruik dit nooit als je eerste email.
Derde email: tijd voor coupons
Wanneer de klant na 2 abandoned cart emails en 4 dagen nog steeds hun aankoop niet heeft gemaakt is het tijd voor de laatste optie: een coupon code geven. Hier ga je ze dus overtuigen je product te kopen met een korting. Als ze de prijs net iets te duur vonden kan een kleine korting hun meteen gaan overtuigen om het product alsnog aan te schaffen.
Veelgestelde vragen over het starten van een dropshipping webshop
Ten slotte overloop ik nog enkele veelgestelde vragen over het beginnen van een dropshipping webshop.
Hoeveel geld heb je nodig om een dropshipping webshop te starten?
Een dropshipping webshop starten kan al vanaf 25 euro per maand, dat is de prijs van een Shopify abonnement. Daarnaast komen nog enkele andere kosten zoals:
- Domeinnaam/hosting: ongeveer 30-40 euro per jaar
- Premium thema: 75 euro (Ella thema)
- Logo design: gratis of 50 a 100€ bij designer/Fiverr
- FB advertenties: minstens 200 euro voor het testen
Wens je een all-around branding solution? Dat kan! Contacteer mij hello@deandevos.be met jouw wensen voor een gratis prijsofferte.
Moet je een zelfstandig zijn om een dropshipping webshop te beginnen?
Jazeker, hier kan je niet omheen. Om te starten met dropshippen heb je een KVK nummer nodig (Nederland) of een ondernemingsnummer (België).
Nederland: In Nederland kan je heel gemakkelijk gaan inschrijven als eenmanszaak om te starten met dropshipping. Hiervoor moet je online een afspraak met de KVK inplannen. Hier betaal je een bedrag van 50 euro voor. Op die afspraak schrijven ze je dan in als eenmanszaak en kan je meteen ook inschrijven bij de belastingsdienst.
België: In België kan dat zelf volledig online via Xerius. Het kost wel ietsje meer. Hier heb ik in mijn artikel over dropshipping in België wat meer informatie over.
Aan welke landen moet ik gaan dropshippen?
Het leuke aan dropshippen is dat je volledig internationaal kan gaan. Zo heb ik een shop die volledig focust op een doelgroep in Australië. Mijn andere brands zijn internationaal maar leggen vooral de focus op de VS. Je kan zelf kiezen waar jij producten wilt gaan verkopen.
Welke winstmarges mag ik verwachten bij het dropshippen?
Best zoek je producten op waar je minstens een 3X markup op kunt vragen. Dus als een product 10 euro kost op Aliexpress, zorg je er best voor dat jij deze kan aanbieden aan 30 euro. Dan houd je genoeg over na je Facebook advertenties en andere kosten. Bij dropshipping mag je een winstmarge verwachten van 10 a 20%.
Die lage winstmarge komt vooral door de advertentiekost, er zijn natuurlijk geen limiet op advertentiemogelijkheden dus je kan gaan opschalen tot gigantische getallen. 20% winst op 1000 euro omzet lijkt misschien niet veel, maar op omzetten van boven de 10.000 euro maak je al hele mooie winsten.
Deze kan je vervolgens herinvesteren en zo nog meer opschalen. The sky is the limit.
Zijn de klanten niet ambetant over die lange wachttijden?
Ja en nee. Als jij je wachttijden verbergt voor je klanten ga je in de problemen geraken. Maar als jij op voorhand duidelijk maakt hoe lang het duurt voor een product toekomt en vervolgens a.d.h.v goede customer service en tracking zorgt, dan is dat allemaal niet zo’n groot probleem.
Klanten in landen als Australië en de Verenigde Staten zijn lange wachttijden gewend van internationale webshops.
Zorg er dus zeker voor dat als je in Nederland of België wenst te verkopen dat je die wachttijden heel duidelijk maakt. Wij zijn namelijk iets snellere wachttijden gewend binnen Europa.
Dit is ook één van de redenen waarom ik vooral in Amerika verkoop.
Waarom zou de klant een product van mijn dropshipping webshop halen als ze dat gewoon van Aliexpress kunnen halen?
Dat is inderdaad zo maar het verschil is dat Aliexpress niet adverteert. De klant weet dus vaak niet dat het product bestaat en ook al weten ze dat, velen vertrouwen Aliexpress totaal niet.
Het is ook gewoon de bedoeling dat jij instaat voor de marketing van het product. Een product mag nog leuk en behulpzaam zijn, als niemand het product correct market dan gaan er heel weinig het producten vinden en kopen.
Hier sta jij dus voor in: de marketing. Daarmee dat je goede ad creatives, goede copywriting en goede branding moet hebben voor je producten.
Zijn er nog andere opties buiten Aliexpress om te starten met dropshipping?
Uiteraard! Zo kan je beginnen aan print on demand dropshipping, waar jij je eigen prints, illustraties en quotes op producten zoals t-shirts, posters, koffiemokken enzovoorts laat plaatsen.
Ook kan je gewoonweg met je eigen leveranciers gaan werken. Zo is dropshipping eigenlijk ontstaan. Het is niet gewoonweg producten doorverkopen van Aliexpress, er zijn duizenden bedrijven die contracten hebben met leveranciers die de producten voor hun dropshippen. Hier ga je wel zelf op zoek moeten gaan.
Conclusie
Hopelijk heb je wat bijgeleerd over hoe jij je eigen dropshipping webshop kunt starten. Mijn stappenplan zou je een heel goed idee moeten geven over hoe je er aan begint, de rest van het onderzoek valt volledig op jouw.
Heb je hulp nodig met het maken van je dropshipping webshop? Contacteer mij!
Wil je starten met Dropshipping?
Wil je Dropshipper worden? Mijn blog helpt je hiermee. Zo heb ik tientallen artikelen geschreven om jouw op weg te helpen met dropshipping. Helemaal gratis natuurlijk.
👇 Bekijk mijn dropshipping leercentrum
[wp_show_posts id=”2573″]