Een Dropshipping Cursus, is dat z’n geld waard?

Home » Dropshipping » Een Dropshipping Cursus, is dat z’n geld waard?

Het is al een tijdje geleden dat ik over dropshipping blogde, maar ik krijg veel mailtjes over dropshipping cursussen, dus voelde ik me geneigd een populaire vraag te beantwoorden: is een dropshipping cursus het waard?

Wil je een simpel antwoord? Waarschijnlijk niet.

Maar ergens ben ik er wel van overtuigd dat dit niet helemaal zo is. Er zijn zeker mensen die iets kunnen leren van een dropshipping cursus, maar er zijn ook heel wat problemen.

Oké, waar te beginnen…

De meeste mensen die via advertenties over dropshipping horen, denken dat ze goud hebben gevonden, maar dat is helemaal niet zo.

Dropshipping kan werken (het is overigens een businessmodel als een ander), maar (en dat is een grote maar) er moet hard gewerkt worden.

En dat is een beetje het probleem met het ‘doelpubliek’ van die cursussen.

Het zijn vaak jonge mensen die verhaaltjes voorgeschoteld krijgen zoals: ‘zo kan je XX,XXX verdienen in 3 maanden tijd’.

No f*king way.

Echt niet. Zo werkt dat niet.

Dit zijn uiteraard verkoops trucjes.

Maar dat wil niet zeggen dat zo’n cursus ‘waardeloos’ is.

Er zijn ook goede dingen:

  • Je krijgt een ‘blueprint’
  • Je wordt deel van een community
  • Je gaat een investering aan

Via de blueprint leer je simpelweg hoe je een dropshipping store moet opzetten, en krijg je (hopelijk) ook basisinformatie over marketing.

Dit zijn uiteraard dingen die je perfect gratis online kunt vinden (er zijn trouwens enkele resources op mijn blog), maar dan moet je wat meer gaan zoeken.

Vervolgens word je deel van een community (vaak een Facebook-groep) waar je elkaar kunt ondersteunen. Daar zit wel enige waarde in, omdat je elkaar kunt steunen in je doelen.

En ten slotte, je gaat een investering aan. Die cursussen zijn vaak redelijk duur, en dit spoort je misschien wel aan om het serieus te nemen (hopelijk).

Oké, terug naar het slechte nieuws…

Er zijn verder nog twee problemen met cursussen:

  • Iedereen leert hetzelfde
  • Het is enkel goed voor de basis

Hier even een verhaaltje… In 2017 startte ik een fashion webshop en bracht mensen naar mijn shop via Instagram. Dit ging heel goed, totdat ik na enkele jaren meer en meer copycats tegenkwam.

Deze copycats verkochten dezelfde producten, stuurden DM’s naar mijn volgers en kopieerden alles op mijn webshop tot in de kleinste details.

En ik heb het niet over 1 of 2 webshops, ik kwam er honderden tegen over die 3 jaren.

Iedereen doet namelijk hetzelfde.

En dit is nog veel erger met zo’n cursus. Iedereen in die cursus concurreert met elkaar, want ze krijgen allemaal dezelfde blueprint voorgeschoteld.

Als je echt wilt gaan dropshippen, moet je eigenlijk je eigen ‘proces’ vinden.

Hiermee bedoel ik dat je zelf een manier moet vinden om jouw productonderzoek te voeren, niet gewoon nadoen wat een cursus jou voorschotelt.

Want dan zal je altijd concurrentie hebben… En het zal nooit lukken.

Je moet de cursus dus zien als een basis en er zelf verder op bouwen. Zelf meer onderzoek doen, dingen gaan uitproberen en jouw eigen manier vinden.

En ja, je gaat verschillende webshops moeten starten, en zeker en vast zal je falen.

Zo is dat nu eenmaal…

Anyway, hopelijk heb je nu een antwoord op je vraag.

Mocht je willen starten met dropshipping, raad ik je aan eerst zelf je onderzoek te doen.

Maak een plan en geef jezelf enkele maanden de tijd.

Hier even een simpel voorbeeld:

  • Week 1: 2-3 dropshipping filmpjes per dag
  • Week 2: zoek op hoe je een Shopify-shop start + start een webshop met de proefperiode van 1 euro (enkel om wat te prutsen, niet effectief om een webshop te beginnen)
  • Week 3: 2-3 filmpjes per dag over productonderzoek
  • Week 4-5: begin je productonderzoek
  • Week 6: leer alles over e-commerce SEO
  • Week 7-8: informeer je over social media marketing: Instagram & TikTok
  • Week 9-10: informeer je over Facebook Ads
  • Week 11: start met het bouwen van je webshop
  • Week 12: launch!

Als dit te veel werk lijkt, heb ik slecht nieuws voor je ;).

Succes!