6 Tips om Hoger te Scoren op Google

Geschreven door: Dean Devos | Gepubliceerd op: 25 oktober 2024 | Laatst bijgewerkt: 25 oktober 2024

Wil je hoger scoren in Google? Veel ondernemers in België worden niet gevonden op zoekmachines. Dit is jammer, want je kan nochtans heel wat klanten bereiken door je Google-ranking te verbeteren.

Zo onthulde een studie van LocaliQ:

  • 46% van de Google-zoekopdrachten zijn lokaal
  • 92% van bezoekers kiezen voor bedrijven die op de eerste pagina staan
  • 88% van zoekopdrachten leidt binnen 24 uur tot contact

Met andere woorden, zichtbaarheid op Google zorgt voor aanzienlijk meer klanten.

Maar hoe wordt uw bedrijf zichtbaar op Google? In dit artikel geef ik u enkele tips die ik door de jaren heen als SEO-specialist heb vergaard.

1. Zorg ervoor dat je bedrijfsprofiel in orde is

Wanneer je iets opzoekt in Google, krijg je eerst advertenties te zien, gevolgd door bedrijfsprofielen.

google bedrijfsprofielen

Deze bedrijfsprofielen tonen de lokale bedrijven in de regio die aansluiten bij de zoekterm. Elk bedrijf heeft zo’n profiel, jij dus ook! Heb je jouw bedrijfsprofiel al geclaimd? Hopelijk wel.

Maar naast het claimen moet je ook zorgen dat het volledig is ingevuld. Zorg voor een link naar je website, een correcte bedrijfsnaam, een telefoonnummer en je bedrijfsadres.

Let erop dat je bedrijfsnaam, telefoonnummer en adres overal op dezelfde manier vermeld staan als in je officiële bedrijfsgegevens. In de SEO-wereld noemen we dit NAP (Name, Address, Phone number), en het is een belangrijke rankingfactor in Google. Hoe vaker je NAP correct terugkomt op websites, hoe beter je scoort.

Verder is het belangrijk dat je een logo en enkele foto’s van je bedrijf toevoegt.

Ten slotte moet je veel reviews verzamelen. Reviews zijn een belangrijke rankingfactor, omdat Google graag ziet dat anderen jouw bedrijf waarderen; de mening van klanten telt dus zwaar mee.

Weet je niet goed hoe je aan reviews komt? Lees dan verder in dit artikel.

Een bedrijfsprofiel optimaliseren is niet eenvoudig. Het kost tijd en vereist meer werk dan je misschien zou denken. Vind je je bedrijfsprofiel niet wanneer je zoekt op Google? Dan kan ik je daarbij helpen. Wil je meer weten? Stuur me een berichtje op hello@deandevos.be.

2. Zorg ervoor dat je website geoptimaliseerd is

De meeste ondernemers hebben een website. Dat zou ook zo moeten zijn. Hoe kun je anders 24/7 bereikbaar zijn voor je klanten, je realisaties tonen, klantbeoordelingen delen en scoren op Google?

Toch scoren de websites van Belgische ondernemers vaak slecht op het vlak van SEO-optimalisatie. Vaak zijn deze websites zelf gemaakt (zonder enige optimalisatie) of gemaakt door een webdesigner die niet meer doet dan zorgen dat de site er mooi uitziet. (SEO is immers niet hun specialiteit).

Hier zijn enkele zaken die je kunt checken om te zien of je website geoptimaliseerd is:

  • Laadt je website snel?
  • Bevat je homepage regionale zoekwoorden (bijv. Schilder in JOUW REGIO)?
  • Heb je een meta description voor elke pagina?
  • Linken je verschillende pagina’s naar elkaar (interne links)?
  • Heb je een dienstenpagina waarop Google uw diensten kunnen vergelijken met uw bedrijfsprofiel?
  • Heb je een localbusiness schema voor elke pagina?
  • Heb je blogartikelen om Belgen te informeren over jouw vakmanschap?

Geen idee hoe je dit allemaal kunt controleren? Stuur me jouw domeinnaam door via mail hello@deandevos.be.

3. Maak dienstenpagina’s aan voor elke regio waarin je werkzaam bent

Bied je jouw diensten aan in heel West-Vlaanderen? Zorg er dan voor dat dit ook duidelijk is door een dienstenpagina te hebben voor elke locatie. Zo creëer je bijvoorbeeld pagina’s voor:

  • schilderwerken in West-Vlaanderen
  • Schilderwerken in Brugge
  • Schilderwerken in Kortrijk
  • Schilderwerken in Oostende

Enzovoort.

Dit helpt Google te begrijpen dat jij in die plaatsen werkzaam bent. Na verloop van tijd zul je dan ook gevonden worden voor zoekopdrachten zoals ‘schilderwerken in Brugge’. Dit kan je heel wat nieuwe klanten opleveren!

Kopieer echter niet zomaar dezelfde pagina meerdere keren; elke pagina moet uniek zijn, anders zal Google ze niet indexeren. Als Google merkt dat je pagina’s kopieert, beschouwt het dit als ‘duplicate content’ en kan je website worden gestraft.

Zorg er dus voor dat je dit correct aanpakt en dat ook je permalinks kloppen, bijvoorbeeld:

uwwebsite.be/schilderwerken/brugge

Geen idee hoe je dienstenpagina’s kunt aanmaken? Of is je webdesigner niet overtuigd van de voordelen? Stuur me een bericht, en ik help je graag verder.

4. Schrijf behulpzame blogartikelen

Google waardeert het wanneer bedrijven behulpzame artikelen op hun website hebben. Dit toont aan Google (en aan de klant) dat ze echte specialisten zijn, waardoor ze beter scoren op Google.

Bekijk bijvoorbeeld dit artikel eens: https://dvi-ontstoppingen.be/tips-advies/wc-ontstoppen-met-trekveer/

voorbeeld van een blogartikel die zich richt op zoektermen voor google

Als je op Google zoekt naar ‘ontstopping met trekveer’, kom je op deze pagina terecht en kun je hun tips gebruiken.

Deze loodgieter (of eigenlijk hun SEO-specialist) heeft een nuttig artikel geschreven over hoe je een wc kunt ontstoppen met een trekveer. Wanneer je dus zoekt op Google naar ‘ontstopping met trekveer’, kom je op deze pagina terecht. Bezoekers proberen vervolgens hun tips uit, en als dat niet lukt, bellen ze de loodgieter op. Slim!

Blogartikelen zorgen er niet alleen voor dat je scoort op Google, ze versterken ook het vertrouwen in jouw diensten. Het is dus essentieel om blogartikelen te hebben als je jouw positie in zoekmachines wilt verbeteren.

Misschien heb je het al door, maar dit artikel is hier eigenlijk een goed voorbeeld van. 😉

TIP: de meeste ondernemers schrijven hun blogposts niet zelf; ze huren bloggers zoals mij in om dit voor hen te doen. Blogartikelen schrijven is niet hun specialiteit, maar het is wel die van mij!

5. Zorg voor externe linkjes

Zogenaamde ‘backlinks’ zijn links van andere websites die naar de website van jouw bedrijf verwijzen, en ze zijn cruciaal om te ranken op Google.

Hoe meer links, hoe beter je scoort. Maar het gaat niet alleen om de kwantiteit, eerder om de kwaliteit.

Als je bijvoorbeeld een link krijgt van HLN, heeft dat veel meer waarde dan een link van je buurman die ook een website heeft.


Hieronder vind je een voorbeeld van enkele links van één van mijn internationale blogs (streamerfacts). Ik heb backlinks van Shopify en Fortune, twee gigantische bedrijven die mijn website enorm veel autoriteit geven!

Shopify is het grootste webshop platform ter wereld met een jaarlijkse omzet van 7 miljard, en Fortune is een gigantisch Amerikaanse zakenblad.

voorbeeld van goede backlinks om hoger te scoren op Google


Dit zijn geen gekochte links (deze backlinks zijn duizenden euro’s waard), maar ik heb ze op organische wijze verkregen door goede blogposts te maken waar zij naar teruglinken!

Hier kan je zien hoe ik een backlink heb van Fortune.

fortune backlink

En van Shopify kreeg ik 21 backlinks, metdat ze hun engels artikel 21 keer vertaalden!

shopify backlink

Uiteraard is het niet gemakkelijk om links te krijgen van andere websites, maar hier is alvast een tip om te starten: zoek naar bedrijvengidsen in België en maak een account aan voor elke pagina die je vindt.

Voorbeelden hiervan zijn: handelsgids.be, goudengids.be, enzovoort. Hiermee kun je al snel links naar je website verkrijgen.

Dit is uiteraard maar één van de vele mogelijkheden, maar ja, ik kan niet al mijn geheimen onthullen. 😛

6. Probeer niet te scoren voor brede zoektermen over heel België

Op de eerste pagina van Google komen voor brede zoektermen zoals ‘dakwerken’ zonder regio is zo goed als onmogelijk. Laat dit over aan de grote bedrijven die al jarenlang actief zijn, met meerdere locaties en duizenden backlinks.

Als bedrijf is het beter om je te richten op de zoektermen in jouw regio. We noemen dit ‘lokale SEO’, en eerder in dit artikel heb ik je daar al een voorproefje van gegeven in mijn tip over de dienstenpagina’s.

Hopelijk heb je wat bijgeleerd uit dit artikel. Hoog scoren op Google is voor elk bedrijf mogelijk. Het begint met een goed bedrijfsprofiel en een goed geoptimaliseerde website. Deze zaken zijn absoluut essentieel. Als je voor deze twee geen 100/100 scoort, kun je het beter vergeten.

In een gemakkelijkere regio kunnen deze twee factoren vaak al zorgen dat je op de eerste pagina van Google komt. In moeilijkere regio’s zul je je optimalisatie moeten uitbreiden met dienstenpagina’s, blogartikelen en externe links.

Voor zowel SEO-optimalisatie (Google Bedrijfsprofiel en Website Optimalisatie) als SEO-diensten (dienstenpagina’s, blogartikelen en externe links) kun je bij mij terecht. Stuur mij een mailtje hello@deandevos.be, vul het formulier in op mijn contactpagina of bekijk mijn lokale SEO diensten.

Hi! Welkom op mijn blog. Ik ben online ondernemer, blogger, & webdesigner.

Over Dean

Webdesigner nodig?

Ik maak websites vanaf 500 euro.
Stuur een klant door en ontvang 10% commissie!

Leave the first comment