Veel webdesignbureaus en agentschappen pronken graag met hun ‘Google Partner’-badge op hun website, maar niet iedereen is daar even eerlijk over. Ik noem geen namen, maar ik heb al vaker webdesignbureaus gezien die SEO aanbieden en beweren dat ze ‘gecertificeerd’ zijn voor SEO door Google, en dat hun partnerbadge hiervan het bewijs is. Niets is minder waar.
Google Partner Badge heeft niks met SEO te maken
De Google Partner-badge is inderdaad een door Google uitgereikte badge, dat klopt, maar het heeft niets met SEO te maken. Als je SEO-specialist dit beweert, kun je misschien beter op zoek gaan naar iemand die je niet probeert te misleiden.
De Google Partner-badge is voor zoekmachineadvertenties (SEA), niet voor zoekmachineoptimalisatie (SEO).
Met andere woorden, het is een badge die uitgereikt wordt wanneer een bedrijf geld spendeert aan Google Advertenties. Dit toont aan dat ze hier ervaring mee hebben, en toont geen kennis van SEO aan.
De voorwaarden voor de Google Partner badge kan je hier bekijken.
Ik som het even op voor u:
- Certificering: Minstens één medewerker moet gecertificeerd zijn in Google Ads
- Prestaties: Je moet succesvolle advertentiecampagnes voor klanten hebben beheerd
- Uitgavenvereisten: Er moet minstens $10.000 aan advertenties zijn uitgegeven in de laatste 90 dagen
Wat is het verschil tussen SEO en SEA?
SEO, of zoekmachineoptimalisatie, is de kunst om een website hoog te laten scoren in Google. SEA, daarentegen, is wanneer een bedrijf advertenties inkoopt op Google voor bepaalde zoektermen.
Laten we even Googlen als voorbeeld.
Stel ik google: ‘Goedkope smartphone abonnementen vergelijken’.
Eerst krijgen we vier advertenties (danku Google), en daarna zien we het eerste organische resultaat.
Die eerste vier advertenties betalen voor die positie. Het is dus pay-to-win. Dat is wat de Google Partner-badge aantoont.
Test-Aankoop daarentegen is het eerste organische resultaat. Zij hebben deze positie bereikt dankzij SEO of zoekmachineoptimalisatie en hoeven hier dus niet voor te betalen.
Samenvatting
Google heeft dus geen badges voor bedrijven die goed zijn in SEO. Daar is helemaal geen badge voor. Wel geven ze badges aan bedrijven die geld besteden aan hun advertentieplatform (Google Ads), namelijk de Google Partner-badge.
Ik ben blijkbaar niet de enigste die deze misbruik heeft gevonden van webdesign & marketingbureaus, hier heb je nog twee artikelen die hetzelfde vermelden:
- https://optimusonline.nl/google-partner-laat-je-niet-misleiden/
- https://www.sycosure.com/blog/google-partners-badge-scam/
Hopelijk is het hiermee een beetje duidelijk! De kwaliteit van een SEO-specialist heeft niets te maken met het feit of ze een Google Partner-badge hebben of niet; dit zijn namelijk twee verschillende zaken.
Jammer genoeg zijn veel webdesignbureaus hier niet eerlijk over.