Hoe vind je de beste, winnende dropshipping producten?

Geschreven door: Dean Devos | Gepubliceerd op: 4 augustus 2020 | Laatst bijgewerkt: 17 maart 2024

Bij dropshipping hangt je success af van meerdere factoren zoals: branding, copywriting, customer service, enzovoorts. Maar één factor is belangrijker dan alle andere samen: het product dat je verkoopt. 

Zonder het juist winnende product, vind je geen kopers. Hier gaan 99% van alle dropshippers al de mist in. Ze starten snel snel met een dropshipping webshop (want daar verdien je snel geld mee, denken ze) en voegen producten toe die ze op honderden andere dropshipping webshops hebben gezien.

Dit werkt niet.

Hier vergeten ze heel wat belangrijke factoren: 

  • Ze gebruiken niet de juiste tools om hun producten te vinden
  • Ze kijken niet of het product op dat moment nog populair is
  • Ze kijken niet of de concurrentie niet té groot is

Continu kom ik op dezelfde dropshipping webshops: ze zien er slecht uit, hebben geen copywriting of branding én verkopen allemaal hetzelfde. Steeds weer krijg ik dan ook de vraag: “Dean, waarom krijg ik geen sales binnen?”. 

Als iemand die hier al jaren mee bezig is, is het frustrerend om dat keer op keer terug te zien. Een dropshipping webshop starten is héél gemakkelijk. Dat wil dus ook zeggen dat heel veel mensen het doen en 99% van die mensen falen enkel en alleen omdat ze het té snel willen doen en geen product onderzoek willen voeren. 

Als je dit artikel aan het lezen bent, ken je misschien jezelf er wel in: je bent te snel begonnen en merkt al snel dat je webshop niet zo populair is als je op het eerste zicht dacht. Of je wilt net starten met dropshipping maar hebt géén idee welke producten je moet aanbieden.

In dit artikel, leg ik duidelijk en volledig uit hoe je winnende dropship producten vindt in 2020

Voor we beginnen..

Voor we beginnen wil ik even duidelijk maken dat de inhoud van dit artikel mede te danken is aan de cursus van Verum Ecom. 

Zelf ben ik al sinds 2017 bezig met het dropshipping en heb ik verschillende manieren gebruikt om mijn niche research en product research te voeren. Hierbij ging ik héél diep en gebruikte ik gecompliceerde tools en dagen/weken onderzoek om uiteindelijk nieuwe, potentiële producten te vinden. 

[cp_popup display=”inline” style_id=”4019″ step_id = “1”][/cp_popup]

In 2020 kwam ik terecht op de cursus van Verum Ecom (zij zijn héél gekend binnen de dropshipping wereld vanwege hun vele gratis casestudies waarin zij hun winnende webshops aantonen zonder censoring) en dat heeft mijn volledige product onderzoek methode verandert, versneld en verbeterd.

Dus de volledige credits van dit artikel gaan naar Verum Ecom, meer info over hun kan je hier bekijken. 

Hoe ziet een winnend product er uit?

Voor ik je uitleg hoe je de beste winnende producten kunt gaan zoeken, moet je eerst weten hoe een winnend product er uit ziet. 

Een winnend product voldoet aan de volgende factoren:

  • Het lost een probleem op  (bv. een postuur corrector)
  • Het heeft een WOW factor
Om te weten hoe je de beste, winnende dropshipping producten kunt vinden moet je eerst weten hoe een winning product er uit ziet.

Probleem-oplossende producten werken héél goed bij dropshipping. Kijk nu naar de postuur corrector. Deze was eind 2019 heel populair door de dropshippers die er op zijn gesprongen. Dit product lost effectief een probleem op (het verbeterd je postuur) dus verkoopt het bijna zichzelf. 

A.d.h.v facebook advertenties hebben verschillende dropshippers dus een merk rond die postuur-corrector gebouwd. Hier maakten ze gebruik van filmpjes die een WOW factor aangeven. Die filmpjes zijn gericht op het aantonen van de resultaten en worden getoond op de facebook nieuwsfeed van mensen die ook effectief een postuur-probleem hebben en daar al eens over hebben geïnformeerd. De perfecte doelgroep dus. 

Die combinatie van een probleem-oplossend product en de WOW factor die je kan aankaarten a.d.h.v video-advertenties kunnen dus een winning product creëren.

Daarnaast moet je nog kijken naar enkele andere factoren zoals:

  • Het product heeft momenteel een sales trend (minstens 30+ verkoop per dag)
  • Je kan het verkopen voor een 3X markup (dus als je het aankoopt voor €10,- moet je het kunnen verkopen voor minstens €30,-

Als beginnend dropshipper gaan we dus geen “sales trend” gaan creëren, daar heb jij het budget en de ervaring niet voor. Neen, als beginnend dropshipper speel je in op een bestaande sales trend en dit doe je zo snel mogelijk. Een sales trend bestaat wanneer het product voor meer dan 30+ keer verkocht wordt per dag op Aliexpress. 

Ook kijken we naar de prijs van het product. Kost het niet te veel? Kunnen we het wel voor een 3X markup verkopen? Je moet namelijk er bij rekenen dat je voor je advertenties moet betalen. Deze kunnen al snel oplopen tot €10 a 20 per verkocht product. Dus een product van €10,- moet je minstens verkopen voor €30,- om nog €10 winst te behouden. 

Winnende dropshipping producten vinden via Aliexpress

Om winnende dropshipping producten te vinden zijn heel wat tools beschikbaar. Velen van hen zijn betalend maar dat is eigenlijk totaal niet nodig. Je kan volledig gratis gaan starten aan jouw dropshipping product onderzoek via het aliexpress dropshipping center. 

Om te beste winning dropshipping products te vinden kan je gebruik maken van het aliexpress dropshipping center

Op het Aliexpress Dropshipping Center zie je meteen dé beste verkopende producten van dat moment. Je kan gaan filteren op verschillende niches, op “orders” en je kan zelf de salestrends bekijken via de “analyze” knop. 

Om te beste winning dropshipping products te vinden kan je gebruik maken van het aliexpress dropshipping center, hier even een voorbeeld van de salestrend grafiek.

Dit maakt het dropshipping center dé tool om gratis dropshipping producten te vinden. 

Gerelateerd: Hoe vind je betrouwbare Aliexpress leveranciers

De beste winnende dropshipping producten vinden: het stappenplan

Stap 1: Gebruik het Aliexpress dropshipping center om je winnende dropshipping producten te vinden

Hierbij let je op de volgende zaken: 

  • Lost het een probleem op?
  • Heeft het een WOW factor?
  • Kan ik het voor 3X markup verkopen?
  • Is er een sales trend?

Stap 2: Bekijk de concurrentie

Wanneer je potentieel product aan de voorwaarden van stap 1 voldoet, kan je gaan kijken naar de concurrentie. Deze stap is belangrijk om te bepalen of het product al dan niet té populair is bij dropshippers. 

Het maakt niet uit als vele dropshippers hetzelfde product verkopen, het maakt wél uit als brands het product verkopen. 

Zijn er grote merken die het product al verkopen? Meteen schrappen dan. 

Zijn er al ‘branded one product stores’ beschikbaar voor je product? Een voorbeeld hiervan is “mr-posture.com” hier is een merk gecreëerd rondom de postuur corrector. Het gaat hier nog steeds om een dropshipper maar zij verkopen enkel en alleen dat product en doen hun eigenlijk voor al “het merk” achter dat product. 

Dit is op zich nog steeds geen probleem, het wil gewoon zeggen dat het product goed is, maar als er meerdere van die webshops aanwezig zijn wil dat ook zeggen dat de markt al redelijk verzadigd is. Wanneer een product verzadigd wordt, ga je gigantisch veel voor advertenties gaan betalen en wordt het product dus niet meer verkoopbaar. Dit is ook de reden dan de meeste dropshipping webshops maar enkele maanden winstgevend blijven.

Kan je enkel en alleen dropshippers vinden die het product aanbieden op een general store? Of er is maar 1 a 2 “branded one product stores” te vinden? Dat is héél goed en wil zeggen dat jij ook een winstgevende one product store kunt gaan creëren voor dat product. 

Hoe jij kan spieken bij de concurrentie

Spieken bij de concurrentie kan heel gemakkelijk via google, hierbij typ je het zoekwoord van jouw product in en voeg je “+ Shopify” er aan toe. Dit verteld de zoekmachine dat jij enkel wilt zoeken naar Shopify webshops. 

Bijvoorbeeld: “posture brace + Shopify” 

Om te beste winning dropshipping products te vinden via de concurrentie kan je gaan spieken door google te gebruiken.

Stap 3: Bekijk de advertenties van concurrenten

Na stap 2 zou je eigenlijk al moeten weten of jouw product een winnend product is of niet.  Maar ik zelf ga altijd een stapje verder en bekijk eerst nog even de advertenties van de concurrenten vooraleer ik beslis om een product te gaan verkopen of niet. 

Hierbij let ik op de beelden die de concurrenten gebruiken maar vooral op de copywriting van de video. Hoe gaan ze hun product gaan adverteren? Spelen ze in op de emoties van de klant? Creëren ze een WOW factor? Hoeveel likes/comments zijn er op die videos? 

Hierbij ga ik dus informatie gaan opdoen voor mijn eigen advertentie. Vooraleer ik een product ga verkopen, wil ik altijd eerst weten hoe ik mijn advertentie ga maken want dit is de belangrijkste stap bij het dropshippen aangezien het de eerste stap is van jouw funnel. Zonder advertentie, wordt jouw webshop niet gevonden. 

Ik ga dus vooral gaan kijken op wat ze hun richten (emoties/wow-factor/probleem-oplossing/etc), of dat ook werkt (bekijk de comments) en hoe ik de advertentie zou kunnen verbeteren. 

Hoe jij kan spieken bij de concurrentie

Advertenties spieken kan ook heel gemakkelijk m.b.v facebook door simpelweg je product + bit.ly in te typen in de zoekbalk.

Bijvoorbeeld: “Posture brace + bit.ly”.

Een tweede optie is om gebruik te maken van de Fb Ad library. Hier kan je advertenties van een concurrent gaan bekijken door hun naam in te typen. 

Stap 4: creëer een one product store

creeër een one product store met jouw winnend dropshipping product

Ja je kan een winnend product aan je general store toevoegen en ja je gaat misschien wel wat verkoop hebben maar branded one product stores is waar het echte geld zit. 

Niemand wil een probleem-oplossend product zoals een postuur brace aankopen van “iselleverything.com”. Neen ze willen het aankopen van een merk zoals “mr-posture.com“. Branding is alles bij dropshipping. 

Zoek dus je product op het web op, bekijk de reviews op Aliexpress, bol en Amazon en ga je onderwerp gaan bestuderen. Bijvoorbeeld voor een posture brace te verkopen ga je de klinische postuur-gerichte onderwerken gaan bestuderen. 

Met die informatie kan je vervolgens je copywriting gaan verzorgen in de volgende volgorde:

  • Product details
  • Voordelen
  • Resultaten (voor/na)
  • Hoe werkt het?
  • Voor wie is het?
  • Veelgestelde vragen

Deze voeg je allemaal toe aan jouw one product store samen met passende illustraties. Daarna kan je gaan kijken voor een merknaam, logo, passend thema, huisstijl enzovoorts. 

Geen idee hoe jij een professionele branded store kunt creëren? Huur mij in 😉

Hoe vind je de beste, winnende dropshipping producten?

Hopelijk heb je in dit artikel geleerd hoe je de beste, winnende dropshipping producten gemakkelijk kan vinden, met welke factoren je moet rekening houden en hoe je de concurrentie kunt gaan bestuderen om uiteindelijk te kunnen bepalen of jouw dropshipping product al dan niet succesvol zou kunnen zijn. 

Een winnend dropshipping product vinden is dus zeker niet simpel en vergt een uitgebreid marktonderzoek, spieken bij de concurrentie enzovoorts.

Doe dus niet hetzelfde als 99% van de dropshippers. Ga niet snel snel producten gaan toevoegen aan jouw webshop maar ga op zoek naar goede, winnende producten (ook al duurt dit dagen en weken), bestudeer de markt, bestudeer de concurrentie, bestudeer de advertenties en bouw een brand rond jouw product. 

Wil je starten met Dropshipping?

Wil je Dropshipper worden? Mijn blog helpt je hiermee. Zo heb ik tientallen artikelen geschreven om jouw op weg te helpen met dropshipping. Helemaal gratis natuurlijk.

👇 Bekijk mijn dropshipping leercentrum


[wp_show_posts id=”2573″]

Hi! Welkom op mijn blog. Ik ben online ondernemer, blogger, & webdesigner.

Over Dean

website laten maken?

Ik maak websites vanaf 500 euro.