Heb jij je ooit al afgevraagd hoeveel het kost om je eigen webshop te starten? De kostprijs van een webshop hangt van heel wat factoren af. Zo kan je bijvoorbeeld voor een klein maandelijks bedrag al een webshop starten via dropshipping zonder eerst in een stock te investeren. Een webshop met je eigen artikelen starten gaat dan weer heel wat meer kosten want je moet deze op voorhand aankopen.
Lees verder: dropshipping in België en Nederland
Een andere factor is dan nog eens het platform die je gaat gebruiken. Zo kan je een webshop openen via kant-en-klare e-commerce builders zoals Shopify en Lightspeed. Bij zo’n platvormen betaal je enkel voor het domein en de maandelijkse hostingskosten. Een andere andere optie is dan weer om je webshop volledig vanaf nul te laten maken door een web developer, dit gaat dan natuurlijk al weer heel wat meer kosten.
Zo als je ziet komt er heel wat kijken bij de vraag: wat kost een webshop. Dit artikel wordt opgedeeld in 3 delen: maandelijkse kosten, eenmalige kosten en de marketingkosten van een webwinkel.
Maandelijkse kosten
Onder kosten om een webshop online te plaatsen verstaan we de maandelijkse kosten en de kosten van een eventuele designer of developer.
1. Een webshop builder gebruiken
Zoals ik al eerder zei zijn er heel wat opties om je website online te plaatsen. Zo kan je zelf via bekende kant-en-klare website-builders als Shopify of Lightspeed een webshop starten. Deze zijn gespecialiseerd in E-commerce, wat het builden en beheren van een webshop wel héél eenvoudig maakt.
Shopify
Mijn persoonlijke favoriet is Shopify. Shopify kan je gratis gaan uittesten voor 14 dagen, zonder daar een credit of debet kaart voor moeten af te geven. Daarna kost het zo’n 25€ (29$) per maand.
Klik HIER om gratis Shopify uit te testen
Shopify is heel gemakkelijk in gebruik, vergt geen technische kennis én het is HEEL erg populair. Dat wil dus zeggen dat je met je vragen snel kan gaan googelen om een antwoord te verkrijgen. Er bestaan duizenden artikelen en youtube videos over Shopify.
Ook kan je met je vragen bij de Shopify support terecht. Die is 24/7 beschikbaar en super behulpzaam. Shopify is niet voor niets de #1 e-commerce marktleider in de wereld.
Nog een plus aan Shopify is dat je er bijna geen restricties zijn. Zo kan je ongelimiteerd producten toevoegen, zowel elke betalingsdienst gebruiken en aan alle landen gaan verkopen.
Lees verder: Een webshop starten met shopify in België en Nederland
Lightspeed
Lightspeed is één van de concurrenten van Shopify. Ook zij bieden een 14 dagen proefperiode waar je het platvorm volledig kan gaan uittesten zonder daar een bankkaart voor te moeten ingeven. Daarna betaal je zo’n 59€ per maand.
Terwijl Shopify van chat-support gebruik maakt maakt Lightspeed van e-mail en telefonisch support gebruik. Telefonisch support is verkrijgbaar vanaf hun advanced plan van 89€ per maand.
Met het basis-abonnement van Lightspeed is het echter niet mogelijk om aan andere landen te gaan verkopen. Je kan slechts aan 1 land producten aanbieden en maximum 250 producten op je webshop verkopen.
2. Domein naam en hosting
Naast de maandelijkse bijdrage aan Shopify of dergelijke kant-en-klare webshop builders heb je nog de kostprijs van je domein en de mogelijke hosting. Als je voor zo’n kant-en-klare webshop builder kiest is je hosting eigenlijk al inclusief bij de maandelijkse bijdrage en hoef je die dus niet meer aan te kopen.
Wel heb je hosting nodig als je een professionelere aanpakt wilt met een eigen email adres. Zo kan je bijvoorbeeld enkel het email adres “support@jouwwebshop.com” verkrijgen als je zelf een eigen hosting hebt.
Voor hosting betaal je zo’n 2-10€ per maand afhangend van hoeveel domeinnamen je er aan wenst toe te voegen.
Voor een domeinnaam betaal je gemiddeld tussen de 5 en de 20€ per jaar.
Zelf koop ik altijd mijn domeinen en hosting aan bij one.com Zij hebben goedkope prijzen, zijn heel gemakkelijk op te stellen en héél goede support.
Als je via mijn link je hosting en domein aankoopt krijg je nog eens 14 euro korting daarop! Gebruik de link.
3. Transactiekosten
Een webshop maakt gebruik van betalingsdiensten om de betaling te kunnen ontvangen. Voorbeelden van betalingsdiensten zijn:
- Paypal: 2.9% + € 0,25
- Stripe: 1.4% + € 0,25 per op Europese kaarten en 2.9% + € 0,25 op Internationale kaarten
- Mollie: €0,39 voor bancontact, € 0,25 + 1.8% voor mastercard/visa, €0,29 iDeal
Opgepast: ook Shopify vraagt een transactiekost. En ja dit is er nog eens bovenop.
Shopify transactie kosten verschillen per abonnement:
- Basic Shopify: 25€ per maand = 2% transactiekosten
- Shopify: 85€ per maand = 1% transactiekosten
- Advanced Shopify: 220€ per maand = 0,5% transactiekosten
Lightspeed vraagt dan weer een extra vaste maandelijkse kost van 5€ voor de transactiekosten.
4. Verzendingskosten
Mensen die niet met het dropshipping model werken en hun eigen producten opsturen moeten hier uiteraard ook voor betalen.
De perfecte optie voor het verzenden van producten binnen België en Nederland is Sendcloud. Hun systeem kan je gebruiken om het verzenden, terugsturen en tracking volledig te laten automatiseren. Sendcloud is 100% te integreren met Shopify, Woocommerce en Magento.
The best part? Starten met sendcloud is volledig gratis. Naargelang je store groter wordt kan je dan upgraden naar premium pricing plans waar je steeds een grotere korting krijgt op de leveringskosten per pakketje.
In België betaal je €5,15 per pakketje en in Nederland €5,65 per pakketje die je opstuurt via Sendcloud. Shops met een betaald plan kunnen dit verminderen naar €4,45 en €4,95 per pakketje.
Eenmalige kosten
1. Thema aankopen
Shopify en Lightspeed komen met de optie een gratis thema te installeren. Dit is echter een starters oplossing en wordt zeker niet aangeraden voor de serieuze zelfstandige aangezien er heel weinig te personaliseren valt aan zo’n thema.
Best kies je dus voor een betaald of ‘premium’ thema. Hiervoor kan je bij Shopify terecht binnen hun theme store. Daar kost een premium thema je zo’n 140-180$. Een tweede optie bij Shopify is een thema van een marketplace aankopen. Zo heb je de thema-marktplaats themeforest waar je themas van developers en bedrijven kan gaan aankopen.
Bekijk de selectie van themeforest
Themes op themeforest kosten soms zo goedkoop als 30 euro en gaan tot 200€. Vaak krijg je heel wat meer personalisbare opties uit een themeforest thema dan een thema die je vindt op de Shopify store.
Mijn favoriete thema is het “Ella” thema dat je al kan krijgen voor 79$.
2. Een designer inhuren
Natuurlijk komt er bij een webshop heel wat meer kijken dan enkel en alleen het verkopen. Zo moet je webshop er ook grafisch goed uitzien. Hiervoor kan je beroep doen op een webdesigner om je webshop te voorzien van een logo, huisstijl en passend thema.
Zij kunnen de visie die jij hebt voor jouw webshop omzetten tot een echt sterk merk.
Wat kost zo’n designer? Dat hangt af van wat je er allemaal van verwacht. Een logo designer vraagt gemiddeld tussen de 100 en de 300 euro. Voor de volledige branding van je webshop ga je gemiddeld tussen de 500-2000 euro betalen.
Psstt. Voor Shopify design en branding diensten kan je mij contacteren voor een vrijblijvende prijsofferte op hello@deandevoss.be
Lees verder: Shopify branding services
3. Een web developer inhuren
Een web developer kan voor jouw een volledige e-commerce solution aanbieden. Deze gaat dan jouw webshop vanaf nul gaan ontwikkelen. Hierbij maken ze gebruik van platvormen zoals Woocommerce en Magento om jouw webshop te ontwikkelen. Zo’n oplossing zou ik niet meteen aanraden aan de kleine zelfstandige. Dit is eerder een optie voor grotere bedrijven.
Daarbij is zo’n website ook niet makkelijk zelf te beheren, terwijl dat bij een kant-en-klare oplossing wel zo is. Dus zit je vaak nog eens vast aan een maandelijkse kost om de webshop te laten beheren.
Voor een volledige ontwikkeling betaal je gemakkelijk tussen de 2000 en de 5000 euro.
Marketing kosten
Natuurlijk komen bij een webshop nog andere zaken dan alleen de maandelijkse en eenmalige kosten te kijken. Zo kan je de allermooiste webshop op het web zetten, daar ben je niets mee als er geen bezoekers naartoe komen.
1. Gratis ‘Organic’ marketing
Gelukkig zijn er heel wat gratis manieren om bezoekers naar jouw webshop te brengen zoals via sociale media en blogposts.
Het gebruik van sociale media platvormen zoals Facebook en Instagram zijn volledig gratis. Hier kan jij jouw producten promoten aan de hand van dagelijkse posts en het in contact komen met klanten.
Ook blogposts kunnen heel wat klanten naar jouw webshop drijven. Aan de hand van SEO (Search Engine Optimization) kan jij artikelen schrijven om zo op de zoekmachines te verschijnen voor verschillende zoekwoorden binnen jouw nichemarkt.
2. Betaalde advertenties
Naast heel wat opties om gratis bezoekers binnen te drijven komen de advertenties. Heel wat platvormen geven je de opties als webshop te gaan adverteren. Zo kan je gebruik maken van Google ads, Facebook ads, Pinterest Ads en nog heel wat meer.
Het leuke aan het web is dat de advertenties die jij aankoopt meteen binnen jouw nichemarkt zijn. Een reclame spot op TV kopen grote bedrijven op voor duizenden euros maar slechts een heel klein percentage van de kijkers zijn echt de doelgroep van deze bedrijven. Dit soort reclame word alleen nog maar door oldtimers gebruikt. Web advertising is een gamechanger. Het is niet alleen veel goedkoper dan traditionele reclame, je adverteert meteen ook nog binnen je doelgroep.
Wat kosten die advertenties jouw? Facebook Ads, Instagram Ads, Google Ads en dergelijke kosten gemiddeld ongeveer hetzelfde. Zo betaal je rond de €0,50 – €1 per click (CPC) en €4-6 per 1000 indrukken (CPM).
Conclusie: Hoeveel een webshop kost
De kostprijs van een webshop is dus afhankelijk van heel wat factoren. Begin je een dropshipping webshop met behulp van Shopify? Dan kan dat al vanaf 25€ per maand. Met lightspeed kan dat vanaf 59€ per maand. Een volledige webshop ontwikkeling is dan weer een heel stuk duurder.
Bij je kosten moet je natuurlijk ook nog bijrekenen dat je transactie kosten en verzendingskosten zult moeten betalen op je verkochte artikelen.
Hopelijk weet je na het lezen van dit artikel wat meer over wat de gemiddelde kostprijs is om een webshop te starten. Deel het zeker en vast als je er van genoten hebt en aarzel zeker niet om mij vragen te stellen over webshops, dropshippen en ondernemen op het web in het algemeen. Je kan mij bereiken via mijn contact pagina of mij een mailtje sturen naar hello@deandevos.be
Een eigen webshop starten met Dropshipping
Om een webshop te starten, heb je natuurlijk producten nodig. Een inventaris aanschaffen, kan al snel heel wat gaan kostten.
Daarom startten velen met het dropshipping-model.
Bij dropshipping, maak jij gebruik van een externe leverancier die producten meteen naar jouw klant opstuurt.
Zo hoef jij ze niet op voorhand aan te kopen en spaar je heel wat geld uit.
Meer weten over dropshipping?
Staat het dropshippen je aan? Mijn blog bevat heel wat artikelen over dropshipping die jouw op weg kunnen helpen. Gebruik de link hieronder om ze te bekijken.
👇 Bekijk mijn dropshipping leercentrum
Dit artikel bevat affiliate links. Dat wil zeggen dat ik mogelijk een kleine compensatie wanneer je bepaalde producten in dit artikel aankoopt, zonder extra kost voor jouw. Dit helpt mij om mijn content te verbeteren en up-to-date te houden. Ik adverteer enkel en alleen producten die ik zelf gebruik.