Digital marketing, ook wel online marketing of internet marketing genoemd is een vorm van marketing waarin je het web gebruikt om klanten te winnen. De meest voorkomende kanalen hiervoor zijn websites, email en sociale media.
Onder online marketing strategieën valt: web design, SEO (Search Engine Optimization), social media, email campaigns, PPC (pay per click) en nog andere web-related methoden.
De soorten Digital Marketing
- Search Engine Optimisation (SEO)
- Content Marketing
- Social Media Marketing
- Email Marketing
- Influencer Marketing
- Affiliate Marketing
- Paid Advertising
Digital marketing gebruiken om nieuwe klanten te bereiken
Gedaan zijn de dagen van adverteren in kranten of reclameborden. Bijna elke Belg is online, als je nieuwe klanten wilt, is het web je beste keuze. Niet alleen is het VEEL goedkoper dan offline adverteren het is ook VEEL beter.
Klanten behalen via online advertising doe je door het gebruiken van betalende social media ads (denk vooral Instagram en Facebook), presteren op Google (hoe heb jij dit artikel gevonden?) en web design.
Heb je een restaurant of tearoom dat je online wilt promoten? Dit kan gemakkelijk door er voor te zorgen dat je geoptimaliseerd bent voor Google. Dit wil zeggen dat jij op de eerste pagina staat wanneer mensen in jouw regio zoeken naar een restaurant of tearoom.
Een goeie SEO-presence is niet alleen voor restaurants en tearooms belangrijk,
Misschien heb jij een hip product dat een oplossing kan bieden voor een veel voorkomend probleem? Je kan een influencer inhuren om het te sharen met hun online following. Deze worden vaak aangezien als een voorbeeld en mensen gaan snel spullen aankopen die zijzelf gebruiken.
Een andere mogelijkheid is het gebruiken van Facebook of Instagram ads. Deze kan je volledig optimaliseren. Je kan de regio kiezen, de gender en leeftijd van jouw audience maar ook zelf de interesses kan jij bepalen. Zo zorg je ervoor dat wie jouw betalende ads ziet, wel degelijk erin geïnteresseerd is.
Een goeie internet marketing strategie kan je verkoop serieus doen stijgen. Bijvoorbeeld een online shop met een goeie
Traditionele reclame werkt niet meer!
Je kent ze wel, de reclameborden, advertenties in magazines, radio advertensies en tv reclame. Ze zijn belemmerend en opdringerig. Niemand houd van de reclamespots op de radio, niemand wil dat hun favoriete serie onderbroken word door reclame. Elke. 10. Minuten.
Deze vorm van reclame bestaat al decennia en we geraken ze meer en meer beu. Niemand wilt ze.
Search Engine Optimization
Search Engine Optimisation of SEO is simpelweg ervoor te zorgen dat je ranking op zoekmachines zoals Google & Bing zo goed mogelijk is. Zo wil je altijd op de eerste pagina staan van de zoekmachine voor de kernwoorden (keywords) die gelinkt zijn aan jouw business.
Hoe heb je dit artikel gevonden? Er is een grote kans dat je op Google de term “Digital Marketing” hebt ingetypt en hier bent terechtgekomen. Moest de SEO van deze pagina niet goed zijn, had je dit artikel nooit gevonden. Daarom is SEO HEEL belangrijk voor jouw zaak, blog of website.
Stel je voor je bent een schilder uit de regio Brugge. Dan wil je natuurlijk dat wanneer iemand in Google zoekt naar: “Schilder in Brugge” dat jouw website op het scherm komt. En liefst zo hoog mogelijk, boven de andere schilders in de regio. Het is één ding om een website te hebben, het is nog een ander om deze website op Google te laten komen.
Hiervoor heb je een SEO nodig. Dit is iemand die jouw lokale SEO kan optimaliseren zodat je zeker en vast op Google terecht komt met jouw zaak.
Content Marketing
Content Marketing is zoals de naam het zegt, een vorm van reclame door content (inhoud) te verspreiden. Dit kan door blog posts (zoals dit artikel!) op je website maar ook door bv eBooks, Infographics, videos op youtube enzovoorts.
Vaak word content marketing gebruikt om geïnteresseerden wat bij te schaven over een bepaald onderwerp waar jouw zaak in specialiseert. Zo kan je als tandarts bv een artikel schrijven over mondhygiëne. Dit wekt vertrouwen op en kan vervolgens leiden tot een potentiële klant.
Social Media Marketing
Social Media Marketing is tegenwoordig extreem populair, simpelweg omdat het werkt. Onder Social Media Marketing of SMM vallen alle social media platvormen van Facebook en Instagram tot twitter en tumblr.
Je kan deze vorm van Digital Marketing opdelen in twee delen: gratis en betalend.
Het is als zaak heel belangrijk dat je een goede Social Media Presence hebt. Deze vorm van reclame word nog te vaak onderschat terwijl het een heel grote invloed kan hebben. Zaken met goede Facebook en Instagram accounts lijken meer betrouwbaar en bereikbaar. Het is ook de perfecte manier om je klanten te laten weten wanneer je bv een nieuw artikel binnen hebt zonder opdringerig te lijken zoals je bv zou zijn bij een email campagne.
Betalende Social Media Ads kunnen je heel wat goed doen. Zo kan je bijvoorbeeld mensen bereiken binnen een bepaalde doelgroep. Stel je voor jij hebt een webshop die zich specialiseert in babyspullen. Via facebook kan jij het zo instellen dat jouw advertentie enkel en alleen door nieuwe moeders word gezien. Met een geoptimaliseerde doelgroep kom je veel voordeliger uit dan traditionele reclame.
Ook kan je retargeting campaigns doen via sociale media. Je hebt het vast wel al eens meegemaakt, je zoekt naar een bepaald product bv een nieuwe bril en komt op de site van een brillenwinkel. De volgende dag zie je opeens advertenties op facebook, instagram of zelf youtube over die bril die jij had bekeken! Dit noemt men retargeting. Retargeting is wanneer jij instelt dat je advertenties wilt sturen naar mensen die een bepaald product hebben bekeken, op jouw website zijn geweest of zelf gewoon jouw facebook pagina hebben bekeken. Dit werkt zeer goed voor webshops waar mensen veel dingen in het winkelmandje toevoegen maar dan vervolgens de website afsluiten. Met een goeie retargeting campagne kan je heel wat verloren business recupereren.
Voor een goede, geoptimaliseerde sociale media campagne heb je een social media marketeer nodig.
Email Marketing
Email Marketing is de internet marketing methode waarin je de emailadressen van klanten en potentiële klanten verzameld om ze dan vervolgens email campagnes te sturen. Dit word vaak gedaan door bv een bepaalde korting te geven in ruil voor die klant hun email adres.
Via Digital marketing kan je je klanten up-to-date houden over nieuwe producten, acties enzovoorts. Een beetje zoals bij sociale media maar dan net iets agressiever in de omgang. Een goeie email marketing kan je zaak veel goed doen maar een slechte kan je een slechte naam geven. Je wilt natuurlijk niet overkomen als een zaak die hun klanten nutteloze, aggressive spam verstuurd.
Hoeveel Gaat Dit Mij Kosten?
De kosten hangt natuurlijk af van welke kanalen je allemaal gebruik gaat maken. Internet marketing vormen zoals sociale media kan je volledig gratis doen zolang je geen advertenties koopt. Vele email marketing platvormen zoals Mailchimp komen met een gratis plan waar je alles kunt uittesten en ook content marketing is gratis, als je alles zelf schrijft.
Om echt aan Digital marketing te doen heb je natuurlijk een domein en webhosting (of meerdere) nodig. Een domein en hosting kost je al snel 100€ per jaar.
Om deftig aan SEO te doen heb je keyword en competitor analysis tools nodig die niet al te goedkoop zijn. Er zijn gratis oplossingen zoals de Google keyword Planner maar daarop zie je slechts een fractie van de informatie die je op tools als Ahrefs en Moz zou kunnen vinden.
Hoe Starten Met Digital Marketing
Hier zijn een paar kosten die ik persoonlijk aanraad om in digital marketing te beginnen:
- Een web designer inhuren om een website te creëren voor u. Zo’n website start al snel aan 500€ maar als je het zelf nog nooit gedaan hebt gaat je eindresultaat er niet uit zien. Er zijn tegenwoordig veel Content Management Systems zoals Wix en Squarespace waar je zelf een website kan aanmaken maar deze raad ik nooit aan want die websites lijken al snel op elkaar en als je geen ervaring in web design hebt gaan ze er alles behalve professioneel uitzien. Daarbij zit je bij zo’n programma vast aan een contract, je betaald veel te veel voor de hosting en geraakt nooit meer van ze af.
- Een copywriter inhuren. Als je weinig ervaring hebt met het schrijven van internet artikelen heb je de optie om een copywriter in te huren. Deze hebben vaak ervaring in SEO en weten exact hoe ze artikelen voor het web moeten schrijven. Een copywriter vraagt iets van 50-100€ per artikel, afhankelijk van hoe lang het artikel is.
- Een SEO inhuren. Deze gaat er voor zorgen dat je volledige website geoptimaliseerd is voor Google en andere zoekmachines en dat ze dus makkelijk te vinden zijn. De fout word vaak gemaakt om zelf een website aan te maken, of een web designer in te huren die niks van SEO afweet en dan denken dat de klus klaar is. Dat is helemaal niet zo, je website mag nog zo mooi zijn als je wilt, als niemand hem kan vinden, wat heb je er dan aan? Zo’n SEO wordt vaak maandelijks betaald startend vanaf 300€.
Vergeet niet dat elke cent geïnvesteerd in digital marketing niet alleen een investering is maar ook een volledig aftrekbaar is van de belastingen.